Smerter i foden? | RyKiropraktorKlinik
Vi behandler

smerter i fod og fodled

Smerter i fod og fodled

Dine fødder bliver hver dag udsat for stor belastning, derfor er det de færreste som ikke har oplevet at have smerter i deres fødder. Smerter i fod og fodled kan skyldes mange ting, men ofte skyldes smerterne dårligt fodtøj, som højhælede sko eller sko uden stødabsorbering, skader eller overbelastning. Du kan opleve smerter i en hvilken som helst del af foden, lige fra tæerne til akillessenen på bagsiden af hælen.

Nogle af de mest hyppige årsager til smerter i foden er:

• Forstuvninger - En forstuvning i anklen kan efterlade stivhed og ømhed, som kan resultere i smerter og nedsat funktion. Årsagen kan skyldes en fejlstilling i et eller flere led i anklen. Det er derfor vigtigt at behandle forstuvninger, derudover kan en behandling være med til at mindske risikoen for gentagne forstuvninger.
  • Akillessene - En akillessene skal til tider stå i mod kraftige eller voldsomme belastninger under gang, løb, spring og afsæt. Derfor er det ikke ualmindeligt at opleve smerter fra akillessenen. Smerterne kan skyldes betændelse i senen eller i dens tilhæftning, betændelse i en slimsæk under akillessenen eller en hel eller delvis overrivning af akillessenen, som kan give hævelse og irritation i senen.
  • Hælspore - Hælspore også betegnet som betændelse i hulfodssenen, der er en anatomisk forlængelse af akillessenen. Betændelse i hulfodssenen medfører smerter under hælen og som regel ind mod indersiden af trædepuden. Smerterne vil typisk være værst om morgenen, eller ved de første skridt efter foden har været i ro.
  • Nedsunken forfod - En nedsunken forfod skyldes typisk fodtøj, der enten er for smalt eller har for høje hæle. Ved nedsunken forfod vil du typisk opleve smerter i leddene mellem tæer og mellemfodsknoglerne. Derudover kan en graviditet, betydelig overvægt, høj alder og medførte forhold også en medvirkende faktor til nedsunken forfod.