Shoulder

Skuldersmerter

Skuldersmerter forekommer hyppigt og skyldes ofte overbelastninger eller mere akutte skader eksempelvis opstået under sport. Ved skuldersmerter forstås smerter, der er lokaliseret fra strukturerne i og omkring selve skulderleddet eller leddet mellem kraveben og skulder. Skuldersmerter vil oftest medfører en nedsat bevægelighed af skulderen. Skulderen er det led i kroppen der har den største bevægelighed, det gør desværre, at stabiliteten i skulderleddet er udsat. Overordnet opstår smerterne, fordi et eller andet i skulderen ikke fungerer, som det skal.

Der kan være mange årsager til skuldersmerter, men nogle af de mest hyppige årsager er:

• Senebetændelse (tendinitis) -  smerter i skulderen, som forværres, når man udfører bevægelser, som belaster senen
  • Akut slimsækbetændelse (bursitis) - akutte smerter, som kan forstyrre nattesøvnen. Ved denne tilstand udløser de fleste bevægelser smerter
  • Kronisk slimsækbetændelse (bursitis)langvarigt forløb - bestemte bevægelser og belastninger forstærker smerterne
  • Ledkapselsbetændelse (kapsulitis, også kaldet "frossen skulder") - Tilstanden er kendetegnet af smerter, nedsat aktiv og passiv bevægelighed, skulderstivhed ("frossen skulder")
  • Skader ved sport eller fald
  • Smerter som følge af, at der har været flere tilfælde af skulderen ude af led (skulderluksation