Smerter i lænden? | RyKiropraktorKlinik
Vi behandler

Lændesmerter

Lændesmerter er meget almindeligt, faktisk så almindeligt at det er de færreste, der ikke, på et eller andet tidspunkt i deres liv, vil opleve at få ondt i lænden i mildere eller sværere grad. Ved lændesmerter vil du opleve smerter eller ubehag i ryggen, smerterne/ubehaget vil som regel være lokaliseret i den nederste del af din ryg, typisk i området mellem dine nederste ribben og det nederste af ballerne. Smerterne i lænden kan opleves meget forskelligt i intensitet, helt fra ganske lette til meget stærke smerter. Lændesmerter kan være af kortvarige og nyopståede karakter (akutte) samt af længerevarende karakter (kroniske).

Årsager til lændesmerter

Oplever du smerter i lænden kan det skyldes mange årsager, men nogle af de mest hyppige er:

• Hekseskud – akut lændehold

• Diskusprolaps eller revnedannelse i bruskskiven mellem ryghvirvlerne
  • Myoser – muskelspændinger (ryg, balder og hoftebøjere)
  • Slidgigt
  • Overstrækning eller overbelastning af muskelgrupper eller ledbånd i lænderyggen.

Hvordan føles lændesmerter:

• Du vil primært have smerter i den nederste del af ryggen, som kan stråle ned i balderne, bag på låret eller til lysken.
  • Dine muskler kan føles spændte, og din ryg kan føles stiv.
  • Ved akutte smerter vil du ofte have en tendens til at hælde ryggen fremover og til en af siderne (afværgeholdning)
  • Lændesmerter kan også være ledsaget af en sovende, stikkende eller snurrende fornemmelse i ryggen eller balderne.