Knee

Knæsmerter

Render du rundt med knæsmerter? Så er du ikke alene. De fleste af os oplever i løbet af livet knæsmerter. Der kan være mange årsager til, at du oplever smerter i knæet. Smerter kan skyldes alt fra overbelastninger og forstrækninger til skader, der indebærer et længere genoptræningsforløb, operation eller i yderste konsekvens kan en udskiftning af knæleddet være nødvendig. Smerter i knæet kan også stamme fra en smerte fra andre led, som hofte og ankel.

Knæsmerter kan inddeles i akutte smerter, overbelastningsmerter og slidgigtssmerter.

De akutte smerter i knæet opstår typisk i forbindelse med et vrid eller et fald:

• En akut smerte vil ofte være meget intens, og kan derfor gøre det svært at støtte på benet.
  • Der vil typisk opstå en hævelse i knæet, og knæet kan i nogle tilfælde føles ustabilt eller låst og med begrænset bevægelighed

Overbelastningsmerter er ofte forårsaget af gentagne ens belastninger. Men kan også skyldes en forkert eller for stor belastning af knæet:

• Smerten kan sidde over eller under knæskallen, på inder- eller ydersiden, omme i knæhasen eller inde i knæleddet.
  • Udvikling af betændelseslignende tilstande, der giver hævelse omkring eller under sener ved knæleddet. De mest kendte er løberknæ og springerknæ. Løberknæ giver smerter fra lidt under knæleddet og måske en tredjedel op på ydersiden af låret. Springerknæ giver smerter ved bevægelse eller berøring af knæskalssenen, typisk lige under den nederste spids på knæskallen. Smerte opleves især ved løb/gang ned af bakke eller trappe.

Slidgigt i knæet er en naturlig del af aldringsprocessen. Nogle af de mest almindelige årsager til slidgigt i knæet er belastninger forårsaget af dit arbejde eller sport, tidligere skader og overvægt.