Legs

Smerter i ben

"Iskias" bruges i daglig tale som en fællesbetegnelse for smerter i ballen og/eller benet. Iskiasnerven er nemlig en stor nerve, der ligger på bagsiden af benet.

Smerter i baglåret kan stamme herfra, men smerter i baglåret kan have mange andre årsager end en direkte påvirkning af denne nerve. Alligevel har betegnelsen holdt ved, og når man derfor siger, at man har ondt i sin iskias, kan det faktisk dække over alt, hvad der gør ondt i ballen og benet.

Du kan have ondt i ballen og/eller ned i benet, i baglåret, og sommetider også ned i underbenet og foden. Smerterne kan være fra dybe og borende til stærke og nærmest elektrisk jagende. Smerterne kan have deres udspring i det nederste af ryggen eller musklerne i ballen, selvom det kun gør ondt i benet.

Hvordan føles smerter i ben:

Generelt kan smerter i ben deles op i smerter over og under knæet.

Smerter over knæet:

• Opleves som varierende smerter, normalt af en dyb, borende karakter, i lænd, baller og baglår.
  • Smerterne skyldes ofte ledproblemer i lænd, bækken, hofte og knæ eller henviste smerter fra muskler i sæderegionen.

Smerter under knæet:

• Kan skyldes et egentligt pres på nerven. Smerterne er ofte skarpe, brændende og overfladiske, og kan være suppleret med tegn på, at nerver påvirkes.
  • Nervepåvirkningen mærkes som sovende/døde fornemmelser eller en fornemmelse af kulde, varme eller vibration. Hvis du sidder ned, kan det desuden være umuligt at strække det dårlige ben i knæet.